Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale ( MADR ) atestă cu piciorul pe accelerație noi produse tradiționale românești, în timp ce Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale ( AFIR ) a creat o aplicație pentru înregistrarea on line a cererilor de obținere a atestatului și promovarea acestor produse, dar și a altor categorii de produse de calitate: montane, rețete consacrate, vinuri certificate, etc, deși printre atribuțiile agenției nu se regăsește promovarea produselor alimentare, ci exclusiv a măsurilor de finanțare prin Programul Național de Dezvoltare Rurală.

MADR a anunțat azi, 20 august, că a atestat săptămâna trecută nu mai puțin de șase produse tradiționale obținute din carne de porc: caltaboș țărănesc, tobă țărănească, drob de casă, cârnați măcelărești, cârnați țărănești și lebăr țărănesc, ale unei carmangerii din București.

Tot luna aceasta, ministerul a mai atestat încă șapte produse.
Astfel, în județul Galați, un producător a primit atestat pentru patru produse tradiționale obținute din carne de porc provenită din fermele proprii: Mușchiuleț de porc Ilinca, Cotlet haiducesc al lui Zamfir, Costiță afumată Ilinca, Cârnați de porc ai lui Ignat.
În județul Caraș Severin a fost acordat un atestat de produs tradițional pentru ”Cârnați din carne de capră ca la Soceni”. Aceștia se obțin din carne proaspătă de capră, rasa Albă de Banat și pulpă de porc din gospodăria producătorului și sunt afumați la fum natural.
În județul Buzău a fost acordat atestat de produs tradițional pentru ”Salamul Casa Râmniceană” și pentru ”Cârnații crud-uscați Casa Râminceană”.

Aceste atestate se adaugă celor 62 de atestate acordate de la începutul anului până la sfârșitul lunii iulie. Numărul total al produselor înscrise în Registrul Național al Produselor Tradiționale a ajuns în prezent la 759.

Atestarea se face în baza unui ordin comun al MADR, al Ministerului Sănătății și al Agenției Naționale pentru Protecția Consumatorului, emis în 2013. Potrivit ordinului 724/2013, produsul tradițional este atestat la cerere, în urma depunerii unor documente și a verificării în teren de către reprezentanți împuterniciți ai celor trei instituții a realității datelor înscrise în documente.

Ministerul eliberează atestatul, dacă reprezentanții împuterniciți emit un proces-verbal favorabil. Produsul atestat beneficiază de un logo și de un certificat de atestare.

Printre cerințele atestării unui produs alimentar ca produs tradițional se află: să nu conțină aditivi, să fie obținut din materii prime locale, să fie obținut în baza unei rețete tradiționale și să fie distinct de alte produse similare aparținând aceleiași categorii.

AFIR a lansat în noiembrie o aplicație cu ajutorul căreia utilizatorii află detalii despre produsele înscrise în Registrul Național al Produselor Tradiționale, registru care poate fi consultat și pe siteul madr.ro. Mai nou, solicitanții pot depune on line documentația pentru atestarea produselor ca tradiționale.

Aplicația mobilă CPAC este rezultatul unei acțiuni de voluntariat a departamentului IT din cadrul AFIR. Prin intermediul aplicației, Agenția promovează și sprijină consumul produselor atestate la nivel național (produse tradiționale, montane, cu rețetă consacrată) și la nivel european (produse cu denumire de origine protejată – DOP sau cu indicație geografică protejată – IGP).

sursa: sectorbio.com

Gestionarea produselor tradiționale și a altor produse din schemele de calitate ( înscriere și promovare ) nu face însă parte din atribuțiile agenției. Potrivit OUG 41/2014, acestea sunt:

a)primirea cererilor de finanţare întocmite de potenţialii beneficiari ai proiectelor
finanţate din FEADR;
b)verificarea cererilor de finanţare, în vederea aprobării proiectelor finanţate din
FEADR, în raport cu criteriile de eligibilitate şi de selecţie stabilite prin programe;
c)selectarea proiectelor finanţate din FEADR, în conformitate cu prevederile
programelor;
d)stabilirea obligaţiilor contractuale dintre Agenţie şi beneficiari şi totodată
aprobarea începerii derulării proiectelor finanţate din FEADR;
e)efectuarea verificării pe teren a proiectelor care vor fi finanţate din FEADR, atât
înainte, cât şi după aprobarea acestora;
f)întreprinderea unor acţiuni privind promovarea, comunicarea, informarea şi
controlul, care să asigure buna derulare a proiectelor finanţate prin FEADR;
g)raportarea progresului măsurilor care se implementează prin FEADR către
organismele care asigură managementul şi coordonarea finanţării programului.
(3)Principalele atribuţii de plată ale Agenţiei sunt:
a)verificarea cererilor de plată ale beneficiarilor proiectelor finanţate din FEADR;
b)verificarea pe teren a proiectelor finanţate din FEADR, pentru a stabili
eligibilitatea plăţii;
c)autorizarea plăţii către beneficiarii proiectelor finanţate din FEADR;
d)efectuarea plăţii către beneficiarii proiectelor finanţate din FEADR;
e)înregistrarea angajamentelor de plată şi a plăţilor către beneficiarii proiectelor
finanţate din FEADR;
f)efectuarea de controale, ori de câte ori se consideră necesar, la beneficiarii
proiectelor finanţate prin FEADR, după efectuarea plăţii, pentru a stabili dacă
eligibilitatea şi condiţiile acordării ajutorului financiar nerambursabil continuă să
fie respectate.

Prin Ordonanța de urgență nr. 31/2019, de modificare a Codului fiscal, de la 1 iunie 2019, Guvernul a scăzut de la 9% la 5% TVA pentru livrarea alimentelor de înaltă valoare calitativă: produse tradiționale, produse eco și montane.

Write A Comment