Exporturile de cereale și alte mărfuri agricole ( din Ucraina, n.n. ) au scăzut la cel mai mic nivel de la reluarea exporturilor în baza acordului încheiat între ONU, Turcia, Ucraina și Rusia, în iulie 2022, potrivit unei declarații a secretarului general al ONU,  Antonio Guterres.

Acordul privind exporturile de cereale ucrainene, denumit și Inițiativa pentru cerealele de la Marea Neagră, a fost prelungit, la 17 mai 2023, pentru 2 luni, însă portul Iuzhny/Pivdennyi, unul dintre cele trei porturi acceptate pentru exportul de mărfuri agricole ( celelalte două sunt Chornomorsk și Odesa ) pare să nu mai fie activ încă dinainte de data prelungirii acordului. Ultima navă încărcată cu cereale a părăsit portul Yuzhny/Pivdennyi în data de 11 mai, cu 30.450 t de porumb cu destinația Egipt. Transportul a fost inspectat cinci zile mai târziu, pe 16 mai.

Kiewul a acuzat Moscova că blochează activitatea portuară din Iuzhny/Pivdennyi, în pofida acordului privind exportul de cereale, punând situația din port pe seama ”politicii distructive a Rusiei”. Pe de altă parte, potrivit site-ului spglobal.com, care citează reprezentanți din zona comercială, motivul pentru care Rusia obstrucționează accesul navelor în portul Pivdennyi ar fi acela că guvernul ucrainean nu ar permite utilizarea de către ruși a unei conducte de amoniac, care pornește din Rusia și se termină chiar în apropierea portului în cauză, utilizare care s-ar număra printre condițiile puse de Rusia pentru a fi de acord cu exporturile de cereale din Ucraina.

De precizat că unul dintre terminalele cerealiere din Pivdennyi este deținut de compania Cargill și are 14 silozuri cu o capacitate anuală de 5 milioane mt/an. Portul are și terminale deținute de TransInvestService și Borivage.

În celelalte două porturi, Odessa și Chornomorsk, exporturile de mărfuri agricole au încetinit semnificativ, iar inspectarea vaselor, după plecarea din port ( inspectorii urcă la bord, în special în Istanbul ), are loc cu întârziere de mai multe zile sau pe termen nelimitat.

În această săptămână, doar o navă a părăsit un port ucrainean în cadrul acordului cu cereale. Luni (19 iunie), 63.000 de tone de grâu au plecat din Chornomorsk spre Egipt. Transportul nu a fost încă inspectat.

În total, opt transporturi, inclusiv cele 63.000 de grâu către Egipt, care au părăsit porturile Chornomorsk și Odesa în ultima săptămână nu au fost inspectate până în prezent. Menționăm că din echipele de inspectori fac parte și reprezentanți ai Rusiei.

Exporturile de mărfuri agricole din Ucraina prin coridorul comercial de la Marea Neagră au scăzut semnificativ, de la un vârf de 4,2 milioane de tone în octombrie 2022 la 1,3 milioane de tone în mai, potrivit Centrului Comun de Coordonare (JCC).

Până în prezent, peste 32 de milioane de tone de cereale, în principal porumb și grâu, reprezentând 51% și, respectiv, 27%, au părăsit Ucraina în cadrul acordului convenit în iulie 2022.

China a fost principala destinație pentru exporturile de cereale ucrainene, cu 7,7 milioane de tone, urmată de Spania, cu 5,9 milioane de tone, și de Turcia, cu 3,2 milioane de tone.

Secretarul general al ONU, Antonio Guterres, a cerut tuturor părților să accelereze operațiunile și le-a îndemnat să facă „tot posibilul” pentru a asigura continuarea acordului, a declarat un purtător de cuvânt al secretarului general.

Totodată, ONU sprijină punerea în aplicare a acordului și a „Memorandumului de înțelegere” dintre ONU și Rusia pentru a facilita exportul nestingherit de alimente și îngrășăminte rusești pe piețele globale.

Acest lucru este „mai ales critic” acum, deoarece noua recoltă de cereale începe atât în Ucraina, cât și în Rusia, a declarat purtătorul de cuvânt adjunct al secretarului general al ONU, Farhan Haq.

Donează pentru a susține site-ul lantulalimentar.ro.

sau în contul BCR: RO64RNCB0484008452370001

Write A Comment