Anul 2021 a început nefavorabil pentru pescarii și exportatorii de pește din Scoția, parte a Marii Britanii: de la 1 ianuarie au intrat în vigoare regulile pe care Uniunea Europeană le aplică țărilor terțe. Adică, mai multe controale, mai multă birocrație.

Asociațiile profesionale și exportatorii le-au transmis pescarilor scoțieni să reducă semnificativ capturile din apele oceanice, după ce exportul de pește către Uniunea Europeană s-a gripat în vămi, uinde sunt aplicate noile reguli, mult mai restrictive, informează publicația bloomberg.com.

”Camioanele care transportă peștele sunt reținute în vămile europene și câte patru ore, înainte să primească undă verde pentru spațiul comunitar, și nici așa nu avem certitudinea că marfa ajunge pe piață” a declarat Jimmy Buchan, director executiv al Scottish Seafood Associationa.

Sectorul pescuitului din Marea Britanie – identificat de guvernul condus de Boris Johnson ca fiind un beneficiar major al Brexitului – este, dimpotrivă, unul dintre cele mai afectate. Formulare precum certificatele de captură și documentele de sănătate emise de un medic veterinar britanic trebuie să fie prezentate funcționarilor europeni, dar lipsa veterinarilor care să elibereze formularele respective provoacă întârzieri în lanțul de aprovizionare, a mai spus Buchan.

Firma de transporturi Mesguen, o companie franceză de transport rutier specializată în transportul de pește, intenționase să aducă pe continent, în 5 ianuarie, patru camioane cu pește, dar nu a reușit să trimită decât două, din cauza restricțiilor vamale.

„Am fost prost pregătiți”, a spus Buchan. „Guvernul nu a ascultat avertismentele pe care industria le-a dat continuu”.

Acordul de liber schimb al Marii Britanii cu UE prevede o creștere cu 25% a capturilor pentru bărcile din Marea Britanie, în apele britanice, în următorii cinci ani, urmată de negocieri anuale.

Cu toate acestea, aflându-se în afara pieței unice și a uniunii vamale a UE, pescarii se confruntă cu un acces mai slab la piața europeană, cea mai importantă pentru ei, și trebuie să respecte reguli precum livrarea peștelui prin punctele de control la frontieră stabilite pentru intrarea mărfurilor din țările terțe.

Federația Națională a Organizațiilor Pescarilor a declarat că există probleme la trecerea mărfii prin porturile franceze Calais și Boulogne, unde birocrația europeană se dovedește a fi „ un zid de cărămidă”.

Un lot de pește a fost întârziat timp de 48 de ore și sa stricat, a spus NFFO.

“Cu probleme similare se confruntă și exportatorii de creveți din North Shielde, care livrează marfa în Olanda”, a mai precizat NFFO

foto pexels.com


Dacă ți-a plăcut acest articol, sprijină și tu Lanțul Alimentar donând orice sumă aici: RO89RNCB0072170905570001 (RON)

Write A Comment