În mod cu totul imprevizibil, o pandemie numită covid – 19 ne-a schimbat în scurt timp modul de viață. Accesul în afara caselor/gopodăriilor noastre ne este acum permis numai în anumite condiții, precizate în textul unor ordonanțe militare emise de autorități ca să prevină răspândirea virusului.

Avem voie să ieșim din casă pentru a cumpăra mâncare, dar numai completând o declarație pe propria răspundere că mergem la magazinul alimentar, dar nu la un magazin alimentar situat în celălalt capăt al orașului, ci în proximitate. Altfel, primim amendă! Hypermarketurilor li s-a permis să funcționeze în continuare, cele mai multe piețe agro-alimentare au rămas deschise, dar sunt și piețe închise de polițiști, de inspectorii de la Protecția Consumatorului sau ai autorităților publice locale, care au motivat că operatorii economici nu au respectat regulile din ordonanțele militare.

Cum restaurantele, fast-food-urile și cafenelele au fost închise, nu mai putem ieși să luăm masa în oraș. Oricum, potrivit datelor Eurostat, nu suntem o națiune amatoare de restaurante, așa cum sunt grecii și irlandezii. Cu toate acestea, în serile de Paști unii dintre noi mai ieșeau totuși la un suc, o bere sau un vin, dar acum toate localurile au obloanele trase. La fel ca în toate orașele Europei și Statelor Unite.
Izolarea, mai de voie, mai de nevoie, la domiciliu, ne-a trezit interesul pentru gătit.

Vase probabil niciodată folosite își dovedesc acum utilitatea. Condimente care zăceau uitate prin dulapuri își eliberează acum aroma. Unii dintre noi și-au descoperit abilități de brutari și patiseri, dovadă interesul masiv acordat pachețelului cu drojdie, de negăsit în rafturile magazinelor, și pozele postate pe facebook și instagram cu cozonaci proaspăt scoși din cuptor, multe poze însoțite de comentairul onest: ”e prima oară când fac așa ceva”, premieră asumată chiar și de persoane trecute de 70 de ani!

E clar, pozele cu mâncare gătită la domiciliu au surclasat pozele cu pisici, văzute tot mai rar pe rețelele de socializare. Sunt tot mai vizibile și paginile unor mici afaceri agro-alimentare, care promovează produse tradiționale, românești, consumul de legume, lapte și alte mărfuri ale producătorilor autohtoni fiind considerat în plină pandemie un act patriotic.

Comerțul on line cu astfel de produse s-a înviorat brusc după declararea stării de urgență, în luna martie, stare de urgență prelungită recent de președintele Klaus Werner Iohannis, un adept ferm al statului acasă, deși pe mulți dintre noi ne ard tălpile să ieșim în natură, pe câmpii și dealuri, unde pasc turmele de miei. Desigur, mai pasc mieii care nu au fost tranșați pentru piață. Suntem tradiționaliști până în măduva oaselor și nu putem accepta că vin Paștile și nu avem pe masă friptură de miel. Cum obținem carnea? Desigur, ieșind din casă, cu declarația pe propria răspundere în mână.

Autoritățile au permis vânzarea carcaselor de miel în piețele agro-alimentare, dar au interzis tranșarea mieilor în aceste piețe sau în marginea orașelor. Oierii mai bine organizați duc carcasa de miel acasă la client, legea permite acest lucru. Hypermarketurile vând la rândul lor carne de miel, în caserolă sau în țiplă.

Ouăle pot fi cumpărate gata vopsite, dar cei mai mulți dintre noi preferă să le vopsească acasă, fiind și asta o îndeletnicire care procură plăcere și chiar mândrie, dovadă, de asemenea, pozele de pe rețelele de socializare.

Vinul vine prin firmele de curierat, dacă nu vrei să ieși la cumpărături, dar sunt convins că nu puțini au ieșit din magazine, fără să aibă în sacoșă o sticlă cu vin sau măcar o sticlă cu bere.

Echipa siteului Lantulalimentar.ro vă recomandă să nu faceți excese alimentare și bahice. La urgențe ( UPU ), în plină pandemie covid – 19, e foarte posibil ca medicii să nu vă acorde atenția așteptată!


Dacă ți-a plăcut acest articol, sprijină și tu Lanțul Alimentar donând orice sumă aici: RO89RNCB0072170905570001 (RON)

Write A Comment