O comisie de anchetă a administrației de la Washington a stabilit recent că taxa impusă la sfârșitul anului 2019 de autoritățile italiene companiilor americane care oferă servicii digitale este ”contrară principiilor de impozitare în comerțul internațional și discriminează companiile din Statele Unite ale Americii”.

Italia a impus anul trecut prin Legea bugetului o taxă de 3% din veniturile încasate de marile companii digitale americane cu o cifră de afaceri globală de cel puțin 750 de milioane de dolari și investiții în Italia de 5,5 milioane de euro.

Măsura luată atunci de Roma a fost o reacție la suprataxarea cu 25% din valoare a unor categorii de bunuri alimentare ( brânzeturi, vinuri, mezeluri, citrice ) livrate de statele membre ale Uniunii Europeane, inclusiv de Italia, pe piața americană. Suprataxarea a fost decisă în octombrie 2019 de administrația Trump și a cauzat Italiei pierderi de 500.000.000 de euro.

SUA și UE se acuză reciproc, de aproape 15 ani, că au subvenționat ilegal companiile aviatice Airbus ( europeană ), respectiv Boeing ( americană ). Disputa a ajuns la Organizația Mondială a Comerțului care a concluzionat în 2018 că ambele părți și-au sprijinit ilegal companiile aviatice și, în consecință, au distorsionat piața liberă. Ulterior, SUA și UE și-au suprataxat reciproc o serie de mărfuri, printre care și alimentare.

„Pentru moment – a spus președintele Confagricoltura, Massimiliano Giansanti, citat de publicația agricultura.it – nu este prevăzută lansarea unor represalii din partea Statelor Unite, dar în declarația Biroului Reprezentantului SUA pentru negocieri comerciale publicată la 6 ianuarie se precizează că toate opțiunile posibile rămân deschise. Inclusiv impunerea unor taxe suplimentare la exporturile agroalimentare ale țării noastre, cum ar fi brânzeturile Parmigiano Reggiano și Grana Padano “.

„Toate inițiativele trebuie luate în considerare – a continuat Giansanti – pentru a evita o dispută directă între Italia și Statele Unite, care s-ar adăuga la cele deja în curs la nivel european. Statele Unite sunt prima piață de desfacere în afara UE pentru produsele agroalimentare Made in Italy, cu o cifră de afaceri anuală de aproape 5 miliarde de euro. În special, suntem primii furnizori de vin de pe piața SUA ”. Per total, exporturile italiene s-au ridicat la aproximativ 45,5 miliarde.

„Sperăm că odată cu instalarea președintelui Joe Biden la Casa Albă, colaborarea dintre Statele Unite și Uniunea Europeană poate fi reluată pentru a pune capăt disputelor bilaterale și pentru a relansa sistemul multilateral de gestionare a comerțului internațional, datorită, de asemenea, unei reforme profunde a OMC. Acordurile comerciale – conchide Giansanti – sunt întotdeauna cea mai bună soluție în ceea ce privește taxele și măsurile de retorsiune ”.

sursa foto agricultura.it


Dacă ți-a plăcut acest articol, sprijină și tu Lanțul Alimentar donând orice sumă aici: RO89RNCB0072170905570001 (RON)

Write A Comment