Instanța penală din Saint-Brieuc, Côtes-d’Armor, l-a găsit vinovat, joi, 19 septembrie, pe angrosistul de fructe și legume Jean Chéritel că a vândut între 17 mai 2017 și 9 august 2017 câteva sute de tone de roșii etichetate ca fiind de origine franceză, dar tomatele au fost importate din Olanda, Maroc și Spania. Pe lângă originea străină, ascunsă de inculpat, Serviciul de fraudă a descoperit și lipsa de trasabilitate a produselor, adică nu erau consemnate în documente fermele unde au fost obținute tomatele respective, potrivit unui articol publicat de lefigaro.fr.

Instanța a validat confiscarea mărfii în valoare de 248.000 de euro, operațiune deja efectuată de inspectori, și a dispus aplicarea unei amenzi de 200.000 de euro pentru companie și 70.000 de euro pentru Jean Chéritel, administratorul companiei, plus încă 35.000 de euro. Avocatul lui Jean Chéritel a declarat că locurile de muncă ale celor 100 de angajați sunt în siguranță.

f64.ro

Jean Chéritel a recunoscut faptele în timpul procesului său, dar a contestat cantitatea de roșii imputate de anchetatori. El susține că a etichetat fraudulos 185 de tone de roșii, în timp ce oamenii legii au consemnat în acte 800 de tone. Un verdict al instanței privind această contestație urmează să fie comunicat în 14 noiembrie 2019.

Angrosistul Jean Chéritel a susținut în fața instanței că a ajuns să eticheteze fals roșiile din import, din cauza presiunii comerciale exercitate asupra sa de principalul său beneficiar, lanțul de supermarketuri Aldi, care îi asigură aproape 40% din cifra de afaceri. Lanțul de supermarketuri ar fi solicitat „prea multe roșii în comparație cu ceea ce Chéritel a fost în măsură să ofere și a amenințat că va încheia colaborarea în caz de refuz”, a spus avocatul Thierry Fillion.

Aldi a reziliat contractul după cele două controale care au avut loc în vara anului 2017. Cazul angrosistului Francez ridică din nou problema etichetării produselor agro-alimentare din supermarketuri. Potrivit unei reguli aplicabile de la 1 iulie 2009, eticheta trebuie să conțină trei elemente: natura produsului, prețul acestuia și țara de origine.

În ceea ce privește trasabilitatea roșiilor, unele magazine de vânzare cu amănuntul nu oferă informații clare privind originea produselor lor. Într-adevăr, regula privind etichetarea fructelor și legumelor, în vigoare de la 1 iulie 2009, prevede că trebuie menționate doar trei elemente: natura produsului, prețul acestuia și țara de origine. “Acest ultim punct este de obicei redus la mențiunea din / în afara Uniunii Europene, dar această precizare este lăsată la voia fiecărui distribuitor”, a declarat Bruno Parmentier, economist și fost director al Școlii de Agronomie din Angers (ESA).

Franța produce cantități mari de tomate, 525 de mii de tone înregistrate la 1 septembrie 2019, dar cererea continuă să crească, împingând supermarketurile să se aprovizioneze din străinătate. Totodată, s-a schimbat și comportamentul alimentar al consumatorilor. Pentru Bruno Parmentier nu este surprinzător că supermarketurile aduc tomate din alte țări: „Roșiile sunt de obicei prezente pe tarabe doar din iulie până în octombrie. Acum vrem roșii 365 de zile pe an “.

evomag.ro

Write A Comment