Nava care s-a scufundat parțial în data de 24 noiembrie 2019, în apropierea Capului Midia, cu 14.000 de oi la bord, având ca destinație finală Libia, a fost reautorizată de ANSVSA să transporte animale vii în scopuri comerciale, data reautorizării fiind 6 martie 2019, potrivit siteului ANSVSA.

Nava, botezată Queen Hind, a primit autorizare și în iulie 2017, fiind proprietate a companiei MGM Marine Shipping, cu sediul în Constanța, dar vaporul este înregistrat sub steagul unei țări insulare din Oceanul Pacific, numită Palau.

f64.ro

Queen Hind a fost autorizată să circule pe distanțe lungi și să transporte animale vii din speciile ovine, caprine și porcine.

Potrivit Ghidului ANSVSA privind protecția și bunăstarea animalelor în timpul transportului, pentru specia ovine, în cazul efectuării transportului pe cale maritimă, spațiul minim necesar pentru un exemplar este stabilit în funcție de greutatea animalului astfel: 20 – 30 kg./ 0,24 – 0,265 mp; 30 – 40 kg/ 0,265 – 0,290 mp; 40 – 50 kg/ 0,290 – 0,315 mp; 50 – 60 kg/ 0,315 – 0,34 mp; 60 – 70 kg/ 0,34 – 0,39 mp.

Cauza accidentului din Marea Neagră ar fi fost supraîncărcarea navei. Potrivit legislației naționale și europene, este interzisă supraîncărcarea mijlocului de transport. Cine ar fi trebuit să supravegheze dacă numărul de animale respectă sau nu normele de densitate a acestora pe vas? Potrivit documentelor ANSVSA, care transpun prevederile Regulamentului UE 1/2005, responsabilitatea a aparținut medicului veterinar oficial, care este definit astfel în Statutul din 13 octombrie 2013, art. 1 , lit. b): ”medic veterinar oficial – medicul veterinar angajat şi retribuit de stat, desemnat de autoritatea veterinară pentru a realiza activităţi veterinare publice stabilite de aceasta, în condiţiile legii”.

Surse din interiorul ANSVSA au explicat pentru lantulalimentar.ro că inspectarea navei și supravegherea îmbarcării animalelor revenea unui medic veterinar oficial angajat al unui Post de Inspecție la Frontieră, abreviat PIF, aflat în subordinea DSVSA, în cazul acesta, DSVSA Constanța. În Portul Constanța există două PIF: 1. Constanţa Nord, Incintă Port Dana 52-53 și 2. Constanţa Sud Agigea, Incintă Port, Poarta nr. 10. Unul dintre medicii veterinari activi în cadrul acestor două PIF-uri ar fi trebuit să inspecteze nava, să supravegheze îmbarcarea animalelor și să elibereze certificatul de export, dacă nu ar fi găsit nereguli. Or, supraîncărcarea cu animale este o neregulă majoră.

Noul ministru al Agriculturii și Dezvolătrii Rurale, Adrian-Nechita Oros, a reacționat în urma accidentului, printr-un comunicat în care îl acuză pe fostul președinte ale ANSVSA, Geronimo Brănescu, că anul trecut a ”modificat legislația privind organizarea și funcționarea ANSVSA trecând punctele de inspecție la frontieră, din subordinea ANSVSA central, în subordinea directorului executiv la nivel local, în acest caz, a directorului executiv DSVSA Constanța”.

Adrian-Nechita Oros

Aflăm din același comunicat că fostul președinte al ANSVSA este în prezent director-executiv al DSVSA Constanța, deci șeful direct al celor două PIF-uri din Portul Constanța, ai căror angajați, medici veterinari oficiali, au avut responsabilitatea să supravegheze îmbarcarea animalelor pe vapor.

Reaminitm că Geronimo Brănescu a fost demis recent de noul premier Ludovic Orban, conducerea ANSVSA fiind preluată cu titlu de intermat de către Dr. Csutak Laszlo Nagy.

Accidentul naval ridică câteva semne de întrebare privind îndeplinirea sarcinilor de serviciu de către medicii veterinari oficiali din Constanța, iar răspunsurile la aceste întrebări sunt și de competența procurorilor.

De semnalat că în același comunicat din 25 noiembrie, ministrul a precizat că a solicitat ”verificări suplimentare privind centrele de colectare de unde au fost trimise animalele  (documente de mișcare, certificate sanitare-veterinare de transport animale vii, bonuri de achiziție etc.)”.

sursa cover foto: ziuanews.ro

evomag.ro

Write A Comment