Veniturile rurale de pe urma promovării live au crescut de la declanșarea pandemiei Covid-19. Giganții comerțului electronic contribuie la inversarea fluxului migrator, dinspre orașele chineze spre zona rurală.

Jin Guowei, un mic antreprenor agricol rural, era în 2018 înglodat în datorii. Pentru a reuși să supraviețuiască, vindea fructele din ferma sa turiștilor care se plimbau pe străzile din Lijiang, provincia Yunnan. Acum, el este ”fratele Rodie”, numele contului său de internet, cu 7,3 milioane de adepți și 300 de milioane de yuani (46 de milioane de dolari) din vânzări în 2020. Odată a vândut rodii în valoare de 6 milioane de yuani în numai 20 de minute, notează publicația Bloomberg într-un articol dedicat utilizării platformelor digitale de către țăranii chinezi.

Aceasta este tendința în creștere a antreprenoriatului rural în China. Fermierii și comercianții agricoli din provinciile îndepărtate își vând marfa consumatorilor urbani prin intermediul fluxurilor de promovare interactive și a videoclipurilor de dimensiuni mici. Veniturile generate de creatorii de conținut rural ai companiei Douyin ByteDance Ltd. –geamănă a platformei TikTok – au crescut de 15 ori de la an la an, potrivit raportărilor firmei.

Fratele Rodie, într-o sesiune live/foto bloomberg.com

Și Guo Chengcheng interacționează cu cei 2,5 milioane de fani ai ei de pe platforma Douyin, direct din câmpurile familiei sale, recoltând legumele și fructele în timp ce telespectatorii accesează un link pe ecranul telefonului sau tabletei pentru a cumpăra produsele. Videoclipurile ei pun în evidență totul, de la mini-dovlecei până la piersici sălbatice, inclusiv din fermele consătenilor ei. În trecut, ea a vândut prin programul Tencent Holdings Ltd. pe WeChat, obținând aproximativ o sută de comenzi pe zi. Acum, primește lunar până la 50.000 de comenzi pe flux live – câștigând cel puțin 9 milioane de yuani pe lună.

Guo și Fratele Rodie/Brother Pomegranate fac parte dintr-un contracurent de migranți care se îndreaptă spre zona rurală, după decenii de exod către orașe. Compania Douyin spune că 54% dintre influencerii săi din mediul rural sunt „fanxiang qingnian”, adică tineri care se întorc în sate.

Guo, prezentându-și on line fructele din livada sa/foto bloomberg.com

Această schimbare a fost sporită de pandemie, care a forțat peste 23 de milioane de lucrători migranți să rămână în orașele lor natale. Pe măsură ce sistemul de transport al țării s-a oprit, produsele agricole au rămas în depozite. În același timp, consumatorii, blocați acasă, găteau mai mult ca niciodată. Cererea de produse alimentare proaspete online a crescut și comerțul în social media a oferit fermierilor mici o modalitate ieftină de a deveni antreprenori.

“Chiar și cele mai obișnuite momente ale vieții de la țară sunt sursă pentru conținut vizual interesant”, a spus vânzătorul de fructe Jin într-un interviu. „Asta este ceea ce oamenii din oraș nu au și ceea ce vor să vadă”.

Numărul fermierilor care vând în on line în China este imens și crește rapid. Peste 100.000 de fermieri au transmis 2,52 milioane de sesiuni la Taobao Live din Alibaba Group în anul încheiat în martie. Creatorii de conținut agricol ai platformei Douyin, cu peste 10.000 de abonați, au crescut de șase ori în 2019-20 față de anul anterior.

Pentru a expedia produsele, fermierii trebuie încă să se bazeze pe rețețele logistice ale marilor companii de comerț electronic precum JD Logistics sau Cainiao din Alibaba sau să apeleze la specialiști precum SF Express. Vânzarea directă îi expune la un risc mai mare, în special de la clienții care solicită o rambursare pentru bunurile deteriorate. Concurența în creștere și costurile tot mai mari pentru livrarea frigorifică au scăzut în ultimul timp marjele de profit, dar câștigurile obținute din creșterea comenzilor și o bază fidelă de clienți compensează aceste pierderi.

Experții în comerț electronic spun că secretul succesului este un amestec de nostalgie a locuitorilor urbani pentru natură, neîncrederea acestora față de piețele oficiale, din cauza scandalurilor de siguranță alimentară, și plăcerea lor de a interacționa cu fermieri autentici, unii dintre ei de-a dreptul pitorești și interesanți.

Pe măsură ce platformele video mici precum Douyin și Kuaishou Technology se extind în comerțul electronic, titani consacrați precum Taobao, JD.com și Pinduoduo Inc., ca să nu piardă teren, organizează pentru fermieri ateliere de instruire, le oferă subvenții și suport pentru platformele electronice.

Fermierii din China care își promovează live produsele sunt în număr covârșitor și au o audiență care îi plasează pe primul loc în lume. La nivel global, transmiterea în direct a zonelor rurale pe platforme precum Bigo Live în Asia de Sud și TikTok tinde să arate obiceiurile și stilurile de viață ale fermierilor.

Producătorii din China beneficiază de sprijinul suplimentar al statului. Recent, guvernul comunist a solicitat extinderea acoperirii comerțului electronic în mediul rural pentru a spori veniturile fermierilor.

Agricultura este încă unul dintre cele mai importante sectoare din China, angajând un sfert din forța de muncă, a declarat Hao Liang, profesor asociat de finanțe la Singapore Management University, care studiază comerțul electronic din China. „O astfel de piață este în conformitate cu strategia națională a Chinei de creștere favorabilă incluziunii.”

foto cover @pexels.com/Simon Berger


Dacă ți-a plăcut acest articol, sprijină și tu Lanțul Alimentar donând orice sumă aici: RO89RNCB0072170905570001 (RON)

Write A Comment